Architectuur Hoge School Utrecht Blok 2: Week 6 Opdrachten:

Opdrachten week 6, blok 2:


Opdracht 1:
Bestudeer architectuurgeschiedenis hoofdstuk 20.
Opdracht 2:
Is het Russisch constructivisme zo functioneel als het lijkt? Verklaar je antwoord.


Als je goed naar de ontwerpen kijkt zie je voor die periode een vrij futuristische ontwerpen naar voren komen. Gezien de technische ontwikkeling in die periode vond men dat die niet te bouwen waren. Het waren voornamelijk vooruitstrevende ideeën die aanspraak deden op je inlevingsvermogen. In mijn ogen hadden zie niet altijd een even praktische functie.
Veel ontwerpen waren naar mijn mening veel te showinistisch aangekleed dat op zich tegenstrijdig is met het praktische (functionele) functie waar men naar streeft.
Gedenkteken voor de Derde internationale, Moskou 1919, Vladimir Tatlin (niet uitgevoerd).
Opdracht 3:
Teken opdracht zie bijlagen.
Opdracht 4:
Het Bauhaus in Dessau is om verschillende redenen wereld beroemd. Wat was /is er zo bijzonder aan dit gobouw, gelet op de geschiedenis, de constructie en de organisatie van het onderwijs?
De Belgische architect-schilder Henry van de Velde heeft bij zijn afscheid als directeur van de Großherzoglich-Sächsiche Hochschule für Bildende Kunst te Weimar, in 1918, de Duitse architect Walter Gropius voorgedragen als zijn opvolger.
In 1919 voegt Gropius zijn school samen met de Grossherzoglich-Sächsische Kunstgewerbeschule tot het nieuwe Staatliches Bauhaus Weimar. Zijn zowel theoretisch als praktisch in toepassing gebracht programma is een synthese van plastische kunsten, ambachtelijke techniek en industrie.
Gropius' studenten ontwerpen er efficiënte, elegante meubelstukken en gebruiksvoorwerpen. Strak van lijn, eenvoudig van vorm, zeer functioneel. De opklapbare meubels, bedoeld voor de klein uitgevallen arbeiderswoning, of de vrijgezellenkast op wieltjes die je aan twee kanten kan openen, vallen op in het gamma. Multifunctionaliteit lijkt heruitgevonden door Bauhaus. (PS. Multifunctioneel meubilair verschijnt voor het eerst in de 15e eeuw in Engeland in de kleine leefruimten voorzien voor het personeel van de landhuizen.)
Bauhaus is zowel een kunstenaarsschool, een pedagogisch project als de wieg voor het Bauhaus-ontwerp. De kunstenaarsschool evolueert van een academie voor kunst & architectuur naar een fenomeen. De nieuwe gebouwen in Dessau, zelf ontworpen door Gropius wanneer het Bauhaus Weimar in 1925 moet verlaten, zijn even spectaculaire voorbeelden van moderne architectuur als het project van de nieuwe arbeiderswijk in Dessau.
In de school zelf wordt les gegeven op een manier die nooit eerder is vertoond. De studenten dienen hun eigen creativiteit te exploreren door te werken met de meest uiteenlopende materialen. Er wordt bewust en gedreven gezocht naar een architectuur die maatschappelijke impact heeft.
Vele docenten en studenten geloven dat een betere architectuur en woonomgeving mensen beter laat worden, en uiteindelijk mede leiden tot een veranderde (en in de ogen van het Bauhaus dus verbeterde) wereld. Zodra mensen in luchtige, zonnige ruimtes kunnen wonen, in simpele woonblokken zonder enige versiering, zouden ze als vanzelf anders gaan leven, meer solidair en gelukkig.
Bauhaus Dessau
In 1925 verhuisde het Bauhaus naar Dessau. Daar bouwden ze een nieuw complex, in een soort van molenwiekpatroon van verschillende gebouwen. Er was een gebouw voor lessen, een gebouw voor de studenten, een gecombineerd gebouw voor auditorium en restaurant, een atelier, en een bruggebouw waarin zich de administratie bevond, en de kantoren van Walter Gropius en zijn architectenbureau. Bij de verhuizing naar Dessau, worden nog nieuwe industriële vormgevingen aan het programma toegevoegd, als reclametechnieken, fotografie, typografie, tentoonstellingenproblematiek. De eigen uitgave van de Bauhausbücher met geschriften van oa. Piet Mondriaan, Theo van Doesburg, Kandinsky, Klee, Kasimir Malevitch en Gropius zelf draagt uiteraard bij tot de bekendheid van het Bauhaus.
In 1928 verlaat de stichter Gropius het Bauhaus en wordt hij opgevolgd door Hannes Meyer, die in 1930 opgevolgd wordt door Ludwig Mies van der Rohe.
Het Duitse nationaalsocialisme wilde het Bauhaus niet verder en verplichtte de uitwijking, in 1932, naar Berlijn. Nauwelijks een jaar later werd het onderwijs verplicht opgedoekt.
Zowel leraren als leerlingen verspreidden zich na 1933 over de westerse wereld en vooral in de Verenigde Staten propageerden onder anderen Gropius, Mies van der Rohe, Joseph Albers, Moholy-Nagy en Marcel Breuer verder de ideeën van het Bauhaus o.a. aan het Black Mountain College te North Carolina. Na de Tweede Wereldoorlog — in 1950 — probeerde in West-Duitsland oud-Bauhaus-student Max Bill het Bauhaus voort te zetten door de Hochschule für Gestaltung in Ulm op te richten. Deze school werd echter al in 1968 opgeheven.
In Berlijn bevindt zich sinds 1979 het Bauhaus-Archiv, een museum over het Bauhaus.
Opdracht 5:
De uitgangspunten voor een nieuwe architectuur die Le Corbusier als volgt in vijf punten samenvatte:
  • de bouw op kolommen of pilotis maakt het gebouw los van de grond
  • een daktuin die het regenwater kan opvangen dat vervolgens door het gebouw werd afgevoerd
  • een vrije plattegrond indeling door middel van niet dragende scheidingswanden
  • lange horizontale gekoppelde raam kozijnen
  • een vrij ingedeelde gevel die als een scherm ook binnen de kolommen kan worden geplaatst.
De meeste ontwerpen hadden dezelfde uitgangspunten. Bijvoorbeeld:
  • Villa Savoy in Poissy 1929-1931
  • Zwitserse studentenhuis Cite Universitaire, Parijs 1930-1932
  • Braziliaanse studentenhuis Cite Universitaire, Parijs 1957-1959