inrichting bouwplaats

inrichting bouwplaatstoelichting/verantwoordingkunststof%20voet
Hieronder ziet u de toelichting/ verantwoording van de indeling van de bouwplaats. We zullen kijken of er voldoende plek is om ons materiaal / materieel op te slaan. Ook kijken we of de leveranciers de bouwplaats goed kunnen bereiken en of ze zich goed op de bouwplaats kunnen manoeuvreren. Aan de hand van planning (bouwfases) en het benodigde materieel op de bouwplaats zal er een indeling gemaakt worden aan de hand van een logische opzet. Voor de bijhorende tekening zie bijlage “Tekeningen – Inrichting bouwplaats”.


Afrastering
De bouwplaats dient afgerasterd te worden zodat onbevoegden het terrein niet zomaar kunnen betreden. Hiervoor gebruiken we bouwhekken met een lengte van 3,5 m¹. Deze bouwhekken zijn speciaal gemaakt om het terrein te begrenzen.

  
SPECIFICATIES

Frame
  
verticaal 42 mm, horizontaal 30 mm (volbad verzinkt)
  

Wanddikte
  
1,5 mm 
  

Draaddikte
  
verticaal 4 mm, horizontaal 4 mm
  

Maaswijdte
  
76,2 x 300 mm
  

Element
  
2.000 x 3.500 mm
  

bouwhek
Bouwhek 3,5 m¹

Voor de extra beveiliging van het bouwterrein, kunnen de bouwhekken onderling met koppelingen gekoppeld worden. De koppelingen worden om de buizen van de hekken geklemd en met bouten vastgedraaid.

Standaard klem
Standaardklem om de hekken te verbinden. Functioneel echter met normaal gereedschap gemakkelijk te openen

  
SPECIFICATIES

Gewicht
  
0,5 kg.


klem%20toepassingKlem t.b.v. bouwhek

De bouwhekken worden ondersteund door een blok, waarin de poten van de bouwhekken gezet kunnen worden. De blokken zijn er in twee uitvoeringen.
-        kunststof voet met een gewicht van 23,5 kg.
-        betonnen voet met een gewicht van 36,5 kg.
In gewicht is er een enorm verschil tussen de blokken. De kunststof voet is veel lichter en door 1 man goed te tillen. De betonnen voet echter, mag niet door 1 man getild worden, omdat het maximum te tillen gewicht 25 kg is. De kunststof voeten passen wij, door het gewicht, toe als ondersteuning voor de bouwhekken.

SPECIFICATIES

Gewicht
  
23,5 kg 
  

Specs.
  
770 x 250 x 160 mm, recycled PVC


kunststof%20voet
Blok t.b.v. bouwhek

De kunststof voeten worden door 2 mannen uitgelegd. Vervolgens plaatsen deze 2 mensen de bouwhekken in de voeten. Dit leidt tot een ploeggrootte van 2 man die samen deze werkzaamheden goed kunnen verdelen. Het productietempo van deze ploeggrootte is 350 m op 1 dag. De totale lengte te plaatsen afrastering is ongeveer 300 m.
De benodigde tijd voor het plaatsen van de afrastering bedraagt:
300 m ÷ 350 m = 0,86 dagen, afgerond 1 dagen. Eventueel kan men op deze dag nog iets anders doen.

Ontgraven bouwput

hydraulische%20graafmachine
Het ontgraven van de bouwput geschiedt met een hydraulische graafmachine. De grond die uit de bouwput vrijkomt, zal gedeeltelijk worden afgevoerd. De grond die uit de bouwput komt zal voor een gedeelte worden hergebruikt om de bouwput weer aan te vullen nadat het bouwwerk tot peil is opgehaald. Er is hiervoor voldoende plaats op de bouwplaats. De grond bestaat voornamelijk uit zand, waardoor het geschikt is als draagkrachtige ondergrond voor de gevelsteiger. Tevens wordt de grond gebruikt voor het ophogen van het bouwterrein.
De manier van het grondtransport hangt af van de afstand tot de locatie van het gronddepot. Als de locatie op een grotere afstand ligt, wordt gebruik gemaakt van kipwagens. Als het gronddepot op een kleine afstand van het bouwterrein ligt, kan gebruik gemaakt worden van tractoren met kipaanhangers. Het voor delen van tractoren is, dat zij te allen tijde het bouwterrein kunnen betreden zonder rijplaten. Ook zijn deze veel goedkoper en kunnen deze veel meer kilogram laden per as.

Bouwweg
Aankomsten vertrek bouwverkeer:
Zeer belangrijk hierbij is de toegankelijkheid van het bouwterrein door vrachtverkeer voor de aanvoer en afvoer van materiaal, materieel, keten en afvalcontainers. De wegen waarover het bouwverkeer zal rijden zijn asfalt wegen en kunnen dus ook het zwaarste transport aan.

Op bouwplaats zelf:
Op de bouwplaats zelf creëren we een eenrichtingsweg en aan de buiten zijde van het gebouw ook. Dit heeft als voordeel dat de vrachtwagens kunnen lossen en daarna meteen hun weg kunnen vervolgen. Hierdoor besparen we ze de moeite om de vrachtwagen op de bouwplaats te moeten keren. Voor het personeel is het ook veiliger omdat men altijd weet waar het verkeer vandaan komt, dit ook in verband met laden en lossen.
Een tweede voordeel is dat het bouwverkeer zo langs de gehele bouwplaats komt en je dus gebonden bent aan een vast afleverpunt waar de kraan naar toe kan draaien. Op deze manier kan de kraan er altijd bij en zijn de afspraken met betrekking tot het lossen eenduidig.
De verharde weg is voldoende breed om twee vrachtwagens naast elkaar te kunnen laten rijden of te laten passeren. Dit zal nodig zijn als bijvoorbeeld de ene vrachtwagen aan het lossen is en de andere vrachtwagen hem wil passeren. De bochten van de verharde weg zijn ruim genoeg om een vrachtwagen de bocht goed te kunnen laten nemen

Ontgraven bouwweg:
Het ontgraven van de bouwweg geschiedt met een shovel die de toplaag van 15 cm zal verwijderen.
Gezien de dagproductie van een shovel 200 m³ grond per dag is, zal dit binnen enkele uren gereed zijn. Na het ontgraven van de bouwweg wordt een pakket van gebroken puin als verharding aangebracht. De vrachtwagen voert het gebroken puin aan, waarna de shovel het puin zal uitvlakken. Het aanbrengen van de verharding gaat met een tempo van 600 m² per dag. Dit gebeurd op dezelfde dag als het ontgraven van de bouwweg.
De breedte van de bouwweg houden wij op 6,0 meter. Een vrachtwagen heeft een breedte van 2,50 meter. Als er dan een vrachtwagen op de bouwweg stil zou staan kan er altijd nog een vrachtwagen langs af kunnen rijden. Er is dan een ruimte van 1,0 m tussen de vrachtwagens. Dit moet ruim voldoende zijn.

Parkeerbehoefte:
Er moet ook en gebied op het terrein worden verhard zodat het werkende personeel en bezoekers hun auto of bus kwijt kunnen. Hiervoor wordt ook een toplaag worden verwijderd van 15 cm. Het gebeurd op de zelfde wijze als het aanbrengen van de toplaag van de bouwweg. We tellen 12,5 per auto / bus. Als we 30 man personeel hebben en de bezoekers erbij tellen houden we rekening met zo’n 20 auto’s / bussen. Dat is dan:
20 x 12,5 = 250 m² parkeerplaats wat in ieder geval nodig is. Op de bouwplaats is toch meer dan voldoende plaats en dus hebben we in eerste instantie een parkeerplaats getekend van ongeveer 350 m². Het ontgraven van de parkeerplaats geschiedt met een shovel die de toplaag van 15 cm zal verwijderen. Het verharden van de bouwweg en de parkeerplaats gebeurd met gebroken puin. Dit wordt door vracht wagens op verschillende punten gelost zodat de kraan deze goed kan verdelen. Dit is zo gebeurd omdat dit puin niet helemaal aangereden hoeft te worden, dit gebeurd vanzelf door gebruik van de bouwweg en de parkeerplaats. We nemen aan dat het aanbrengen van de puinbaan kan gebeuren in de resterende uren van die dag.


Bouwplaatsinstallatie
Onder de bouwplaatsinstallatie wordt verstaan, de aanleg van water, elektra, gas en riolering.
De hoofdmeter van de stroom wordt centraal aan de voorzijde van het gebouw geplaatst. Vanuit hier kunnen er kabels worden gelegd naar diverse zwerfkasten op het terrein.
Naast de hoofdmeterkast voor de stroom wordt een waterput geplaatst. Door de waterput en de hoofdmeterkast hier te plaatsen komen de NUTS-voorzieningen ook niet zo ver van de weg af te liggen. Dit is dus gunstig omdat dit zeer veel geld kost.

Gas is op onze bouwplaats niet van toepassing. De keten worden warm gestookt door middel van elektra kachels. Dan kunnen deze gewoon worden aangesloten op een stopcontact die in de keet aanwezig is. Er moeten toch elektra kabels naar de keten worden gelegd zodat er licht in de ketenkan worden aangesloten en eventueel apparaten in de keuken. Hiervoor wordt er een zwerfkast geplaatst in de buurt van de keten.

De units worden aangesloten op het openbare riool. De riolering komt aan de voorzijde van de units binnen. Met een ploegtempo van 30 m¹ riolering per dag, wordt de riolering binnen 1 dag gelegd.

Vanuit het leidingtracé worden kabels naar de verlichtingsmasten gelegd voor de verlichting van de bouwplaats gedurende de donkere uren. Het ploegtempo voor het aanleggen van elektrakabel op de bouwplaats, bedraagt ruim 100 m per dag. Dit moet binnen 3 dagen te maken zijn. Deze sleuf wordt ook gebruikt om de watervoorziening in te plaatsen. Om het water in het gebouw omhoog te krijgen staan er op de 2 verdieping een pompen. Aan de voorzijde van het gebouw worden waterputten geplaatst zodat men niet zo ver hoeft te lopen voor het water. Ook ter plaatsen van de schaftunits wordt een aansluiting gemaakt. Dit omdat deze weer wat verder van het gebouw af staat.

Huisvesting
Type huisvesting
Voor de huisvesting van de directie, de schaftruimte en de was- / toiletruimte zijn diverse oplossingen mogelijk.

- Keetwagens zijn als schaft / directiewagen, schaft / toiletwagen en was / toiletwagen te verkrijgen. De keten hebben een redelijk kleine afmeting en worden vooral in gezet bij kleine projecten zoals woningen en verbouwingen.
bouwkeet
Bouwwagen: Schaft- en materiaalwagen met afmetingen van 4.30 m en 6.10 m,
in zowel langzaam- als snelverkeer-uitvoering.

- Met een Kombi-unit systeem is de ruimte altijd op de situatie aan te passen. De unit is op ieder moment te vergroten naar wensen, maar ook te verplaatsen. De solide units zijn leverbaar in verschillende typen en maten. Alles is gemaakt conform de geldende normen en (veiligheids) eisen. Units worden kant-en-klaar op het werk geplaatst waarna de installaties aangesloten worden. De units zijn, afhankelijk van de behoefte, in diverse uitvoeringen verkrijgbaar. Wij kiezen voor units waar een toilet in aanwezig is. Dit is hygiënisch en ook netjes wanneer er bezoek op de bouw komt

Technische gegevens
Standaard Kombi-unit:
Breedte: 3070 mm
Lengte: 6140 mm
Buitenhoogte: 2900 mm
Binnenhoogte: 2500 mm oplopend tot 3500 mm

De units zijn verkrijgbaar in diverse uitvoeringen. Hieronder enkele voorbeelden.
unit type 6.jpg
unit type 8.jpgunit type 10 sk.jpg
Huisvestingsbehoefte
Voor de arbeidsomstandigheden worden Arbo-eisen gesteld aan voorzieningen en afmetingen van sanitaire en schaft units.

Arbo-eisen:
Sanitaire units:
-         1 closet per 15 medewerkers;
-         1 closet per 25 medewerkers indien urinoirs aanwezig;
-         1 wasbak per 5 medewerkers.

Schaft units:
-         per medewerker een vloeroppervlak van 1 m²;
-         per medewerker een vloeroppervlak van 0,32 m² t.b.v. omkleden;
-         vloeroppervlak ruimte 7,50 m²;
-         daglichtoppervlakte van 0,1 van vloeroppervlakte.

Het aantal werknemers op de bouwplaats wordt bepaald aan de hand van de BB-fase, de GD-fase en de AB-fase.  Het aantal medewerkers van de onderaannemers schatten we vervolgens aan de hand van de planning in.
-         Voor het vaststellen van de huisvesting gaan we uit van 30 medewerkers op de bouw. Dit komt dan neer op 2 units voor de werklui, 1 unit voor de uitvoerder; werkorganisator; projectleider en 1 unit voor de directie.
Voor de sanitaire installaties gaan we uit van 4 closetten, dat is er dus 1 per unit. We voldoen hiermee ruim aan de Arbo-eisen. Bij gebruik van 2 closetten kan onderscheid gemaakt worden tussen een dames- en heren toilet.
Het aantal wasbakken dat aanwezig moet zijn is 6 stuks.
Per medewerker is een minimale schaftruimte van 1 m² vereist en een minimale kleedruimte van 0,32 m².
Benodigde schafruimte is: 30 x 1 = 30 m².
Benodigde kleedruimte is: 30 x 0,32 = 9,6 m².

Huisvesting uitvoerend personeel.
De huisvesting voor het uitvoerende personeel dient het volgende te bevatten:
-         Schaftruimte 30 m²;
-         Kleedruimte 9,6 m²;
-         Closetten 2 stuks;
-         Keuken;
-         Wasbakken 6 stuks.

Hiervoor is unit type 6 uitermate geschikt. Deze bevat exact 15 m² schaftruimte, 1 toilet en 2 wasbakken. Er worden 2 van deze units gehuurd ten behoeve van het uitvoerend personeel, 1 unit voor de uitvoerder; werkorganisator; projectleider en 1 unit voor de directie.

De units voor de uitvoerder en de directie zijn beide geschikt om een vergadering te houden. Voor dergelijke bouwplaats vergaderingen is geen grote ruimte nodig. Voor een vergadering waar veel mensen aanwezig zullen zijn zal een ruimte op kantoor worden vrijgehouden zodat een nette aankomst en goede verzorging aangeboden kan worden.

De eerste unit en tevens de toegang tot de units, is een directie unit waarin de uitvoerder gehuisvest is. De uitvoerder wordt in de eerste unit gehuisvest, zodat bezoekers zich eenvoudig bij de uitvoerder kunnen melden. Ook zal de uitvoerder zijn die het meest op de bouwplaats zal zijn en het daarom eenvoudig is, dat hij dicht bij de toegang zit.

Magazijncontainers
Voor de opslag van klein materieel en materialen, zoals elektrisch gereedschap, meetapparatuur enz. wordt een magazijncontainer van 6 m3 geplaatst. In de magazijncontainer wordt een KCA-lekbak geplaatst, voor de opslag van chemische producten, zoals bekistingolie, verfproducten, lijm, kit, e.d. Tevens is de container uitgevoerd met schappen + dragers. De magazijncontainer is afsluitbaar met een blokslot.
Op de bouwplaats zullen 3 magazijncontainers geplaatst worden. Naast de hoofdaannemer, hebben ook de E- en W- installateur ieder een magazijncontainer tot hun beschikking.

De opslag- en materiaalcontainers zijn er in vele uitvoeringen. Klein en groot; hoog en laag; nieuw of gebruikt.
Daarnaast zijn de containers voorzien van desgewenste extra's, zoals:
-         slotbeveiliging,
-         lekbakken,
-         verlichting,
-         stellingen,
-         diverse speciale constructies en (huisstijl)-kleuren en belettering

Andere containers
Er zijn verschillende typen containers, zoals:
-         milieucontainers,
-        
http://www.buko.nl/bouw/images/beeld04.jpg
hardtop containers,
-         open side containers,
-         high cube containers,
-         palletwide containers,
-         half hoge open top containers,
-         geïsoleerde containers,
-         tankcontainers,
-         koel- en vriescontainers,
-         boxpallet containers,
-         platforms en platforms met inklapbare kopschoten.

Milieucontainers
Milieucontainers zijn speciaal voor opslag van bijvoorbeeld verfmateriaal, accu's of chemische stoffen. Ze zijn voorzien van bijvoorbeeld extra ventilatie en lekbakken. Uiteraard voldoen ze aan alle milieunormen. We gebruiken de containers voor de opslag van de materialen van de onderaannemers. Zo kunnen tegels, cement zakken, kalk en bijvoorbeeld verf worden opgeslagen.
Technische gegevens
Type
Inhoud
Uitwendige maat
Inwendige maat
Gewicht in kg netto
5 ft 
6 m³ 
1850x1600x2590
1772x1522x2230
1240
Mini container
9 m³ 
2438x2000x2265
2370x1900x2130
  960
Milieu container
9 m³ 
2438x2000x2265
2370x1900x2130
  960
10 ft 
15 m³ 
2991x2438x2591
2829x2316x2390
1300
20 ft Open Top
30 m³ 
6060x2440x2590
5940x2360x2390
2200
20 ft Dicht
30 m³ 
6060x2440x2590
5940x2360x2390
2200
40 ft 
40 m³ 
12190x2440x2590
12050x2350x2380
4400
We kiezen voor de 20 ft Dicht omdat hier veel in op geslagen kan worden en overdekt is.

Plaatsen units / containers
De units en containers moeten op een vlakke draagkrachtige grond worden geplaatst. Ze worden dan op betontegels gezet zodat er meer ondersteuning is. De units en containers moeten vanzelfsprekend op een plek worden gezet waar voldoende plaatst is voor een vrachtwagen om te manoeuvreren. De vrachtwagen moet deze immers toch plaatsen en oppikken.

De hierboven genoemde aandachtspunten gelden ook voor de magazijncontainers.

Ondersteuning door middel van betontegels

In totaal moeten 4 units en 3 containers geplaatst worden. De containers worden alle 3 naast elkaar geplaatst. De units worden 2 aan 2 geplaatst. Deze worden niet onderling aan elkaar gekoppeld. Dit in verband met de aanwezige toiletten in de units.

Op de vlakke en draagkrachtige ondergrond van zand, worden de betontegels op hoogte gelegd. Na het leggen van de betontegels worden de units en containers direct van de auto, met de autokraan op de betontegels geplaatst. De betontegels waarop de units en containers komen te staan worden gelijk met de units en containers geleverd. Het plaatsen van de units en containers duurt 1 dag. Het plaatsen gebeurd door 2 mensen. Het aansluiten van de installaties voor de units geschiedt 1 dag na het plaatsen en zal 1 dag duren. werkplaatsc bijgevoegd.gd ge zodat hieraan tevens de trapits te stapelneaatscontainer.ren. Tevens is in de
Nissenhut
We kiezen voor een niet al te grote nissenhut. Hier kan groter materiaal in op geslagen worden zoals balken en plinten t.b.v. het aftimmeren. Ook grote partijen materiaal van onderaannemers zullen hier worden opgeslagen. Zo zullen de GIBO blokken, gipsplaten hier ook komen te staan zodat deze droog blijven. Dit neemt nog al wat plaats in beslagen en zal dus niet in een container passen.
Het materiaal kan dan in de nissenhut bewerkt worden zodat met slecht weer de timmerlieden niet buiten hoeven te gaan staan. Het materiaal van de nissenhut wordt met een vrachtauto met kraan aangevoerd. Het plaatsen van de nissenhut gebeurt met deze zelfde kraanauto binnen 1 dag. Naast de kraanauto zullen 2 mensen de nissenhut opbouwen. De nissenhut is groot genoeg om met een vrachtwagen binnen te kunnen rijden. Dit is fijn bij het laden en lossen. Je staat dan altijd droog en het materiaal / materieel staat meteen op zijn plek.

rl76
Quinsethut 7,6 meter breed


Afvalcontainers
Voor het verzamelen van het bouwafval, worden afvalcontainers op het bouwterrein geplaatst.
Financieel gezien is het voordeliger het bouwafval direct op de bouwplaats te scheiden en te sorteren op de volgende soorten afval:
-         Puin,
-         Hout,
-         Chemisch afval,
-         Overig bouwafval.

Voor het afval worden afvalcontainers van +/- 12 m³ op de bouwplaats geplaatst.
De afvalcontainers moeten goed bereikbaar zijn met een vrachtwagen zodat deze gemakkelijk geplaatst en opgehaald kunnen worden.



             









Afvalcontainer

Container met kabelsysteem open
Soort
Inhoud
Draagvermogen
Maten
Leeggewicht
Container open
10 cbm
max. 12.000 kg
Hoogte: 1.000 mm
Breedte: 2.300 mm
Lengte: 4.500 mm
ca. 1.500 kg




De containers worden binnen het bereik van de kraan worden geplaatst zodat deze met behulp van een in de kraan te kipcontainer ook in de afvalcontainers kan lossen.


Kipcontainer                           

Kipcontainer
Soort
Inhoud
Draagvermogen
Maten
Leeggewicht
NK75
0,75 cbm
2.000 kg 
Hoogte: 1.700 mm
Breedte: 1.080 mm
Lengte: 885 mm
ca. 195 kg

Bouwkraan
We kiezen voor een bewegende kraan die zich voort beweegt over banden. Deze banden hebben een breedte van 3 meter en voor stabiliteit tijden het hijsen wordt er gebruik gemaakt van stempelschotten die uitgezet kunnen worden tot een breedte van maximaal 8 meter. Als we in de platte grond van onze bouwplaatsinrichting kijken, zien we dat hier voldoende plek voor is.
Voor de afstand van de kraan tot de gevel nemen we 2 meter. Dan komt de kraan niet in de buurt van de steiger en is er voldoende werkruimte.
Deze kraan zal voornamelijk aan de noordzijde van het gebouw worden geplaatst. Hoe verder het materieel / materiaal van de toren wordt gehesen, hoe minder dat er gedragen kan worden. De lengte waarmee we rekening houden waarover de kraan het meest zal rijden is zeker 25 meter. Dit komt doordat we willen dat de kraan zo recht mogelijk voor het gebouw kan staan. Met deze afstand in combinatie met onze kraan kan een groot genoeg bereik worden gehaald.

Reikwijdte
We nemen een kraan met een maximaal reikwijdte van 50 meter. Met deze gieklengte kunnen we op het eind van de giek een gewicht van 1900 kg heffen. Als we kijken naar het gewicht van de zwaarste kist, dan komen we op 7,5 ton dit is dus veel minder als wat onze kraan aan kan. De precieze belasting hangt af van de fabriek i.v.m. productie lengte e.d.. Een vlucht van 50 meter is ruim voldoende om een bereik te creëren dat een groot deel van de bouwplaats betreft.
We nemen een kraan met een maximaal hoogte van afgerond 60 meter. Het gebouw zal een hoogte krijgen van 24 meter op het hoogste punt. Zo komt de giek dus altijd boven het gebouw wanneer dat nodig is.
De snelheid waarmee het materiaal / materieel van voor naar achter over de giek wordt verplaatst is 110 m/min. De snelheid waarmee het materiaal / materieel van boven naar beneden wordt verplaatst is afhankelijk van het gewicht wat erin hangt.

Kraankeuze
Nu we een aantal punten op een rij hebben gezet kunnen we een keuze maken van een kraan. In ons geval blijft er weinig keus over doordat het gebouw een dusdanige hoogte heeft dat er maar 1 kraan over blijft. Dat is type SK599 – AT5 een hydraulische vouwkraan van Spierings. Dit is een kraan die op de hoogte kan komen die bij ons gebouw nodig is en de nodige belasting kan dragen. De vlucht van de kraan kan zelf bepaald worden doordat de giek vrij indeelbaar is. We kiezen voor een gieklengte van 50 meter omdat deze ruim voldoende is voor ons gebouw. Hoe verder het gewicht van de kraan hangt hoe minder het mag zijn. De kraan laadvermogen is zo groot dat dit nooit zal worden overschreden op onze bouw.

01010302_1.jpg
Specificaties
Type kraan
Spierings SK599-AT 5
Max. Hijsvermogen
9 t
Bij radius van
13,0 m 
Maximale hijshoogte
32,6 m (horizontale giek) en 56,3 m (getopte giek)
Maximale radius
50 m 
Aantal assen
5



producten_7721_320.jpg
Kraanbaan / kraanbaanfundatie
De kraan die we inzetten moet voor een lange tijd aanwezig zijn. Gedurende de hele BB-fase en ook bij de AB-fase. Alleen de BB-fase duurt al zo’n …. dagen, dit is dus redelijk lang. Het is dan ook van groot belang dat de kraan op een goede ondergrond staat.

De kraan is niet hinderlijk voor andere installaties op de bouwplaats. Er is voldoende ruimte om naast de kraan af te kunnen rijden en te lopen. Er wordt niemand in gevaar gebracht.

Ligging van de kraan
De kraan moet op een veilige afstand van het gebouw komen te liggen. Hiervoor moet een afstand tussen de kraan en het gebouw en obstakels van 0,50 meter worden gegarandeerd. We hebben voldoende ruimte en nemen een afstand van 2 meter vanaf het gebouw. Dit is ruim genoeg omdat de steiger die aan het gebouw wordt bevestigd dan nog meer dan 0,50 meter van de kraan af staat. Deze afstand levert dus geen problemen.

Voorbeeld situering kraan en de af te leggen route t.o.v. het gebouw en obstakels

Vanuit het hart van de kraan moet er minimaal een afstand van 4,5 meter worden aangehouden tot het gebouw. Aan de toren van de kraan zitten geen uitstekende delen die in de buurt van de bouw komen. De kraan is dus veilig voor omstanders.

Opbouw bouwkraan
De opbouw en demontage van de hydraulische vouwkraan gebeurt door de verhuurder van de kraan.

Opslag bouwplaats
De bouwplaats die we tot beschikking hebben is groot genoeg om materiaal en materieel op te kunnen slaan. Dit is echter niet bij al het materiaal en materieel nodig maarruimte is er dus genoeg.

Voor de prefab betontrappen is geen opslag benodigd. De prefab betontrappen worden per vrachtwagen, voor 1 productiedag aangevoerd. De prefab betontrappen kunnen vanaf de vrachtauto op de ondersteuning gelegd worden, waarna de vrachtauto het terrein kan verlaten en de prefab betontrappen gesteld worden.
De wapening die in de wanden en vloeren zal moeten worden verwerkt wordt in de opslagloods geplaatst en zo nodig op het terrein geplaatst. Ter plaatse van de bouwweg is aan de rechterzijde een groot terrein vrijgehouden voor opslag van al het materiaal. Hier kan de vrachtwagen het materiaal lossen en vervolgens het terrein verlaten. Dit terrein ligt binnen bereik van de kraan en kan dit dus direct aanpikken.
De dakbedekking wordt vanaf de vrachtauto met de kraan naar het dak gedraaid en op stapels, verdeelt over het dakoppervlak, gezet.

Voor de AB-fase wordt het materiaal / materieel zoals al eerder vernoemd in de nissenhut en in de containers opgeslagen. Dit in verband met vocht dat anders in de materialen zal trekken.

In de AL-fase hoeft er niet veel op de bouwplaats te worden op geslagen. Er is wel ruimte gemaakt voor het grond depot. Er is toch ruimte genoeg voor. Deze komt naast de nissenhut. Voor de palen hoeft ook geen opslag te worden gerekend omdat deze veel al op de plaatst komt te liggen waar deze in de grond geheid moet worden. Het plaatsen van de hekken gebeurd op 1 dag en kan dus niet als opslag worden beschouwd. Dit is bij meerdere bewerkingen het geval. Wel worden de materialen voor de waterput en dergelijke opgeslagen voordat deze geplaatst worden.

Tijdens de OB-fase wordt de bekisting op de bouwplaats opgeslagen. Hierbij moeten we denken aan onder anderen plaatmateriaal.
De wapening die wordt verwerkt in de fundering wordt opgeslagen op het terrein zo dicht mogelijk bij de bouwputten. Dit wapeningsstaal wordt als een van de eerste dingen verwerkt en moet dus zo dicht mogelijk bij de bouw aanwezig zijn.
De vloeren in de OB-fase zijn geïsoleerde kanaalplaatvloeren. Deze worden dus als begane grondvloer gebruikt. Ze worden vanaf de vrachtwagen van de leverancier op de juiste plaats op de fundering geplaatst. Hiervoor is dus ook geen opslagplaats nodig op de bouw.

Voor de steigermaterieel (indien nodig) hoeft geen plaats te worden gemaakt. Deze hangt constant aan de bouw en wordt gelijkmatig met de bouw mee omhoog getrokken. Voor de gevelbouwers (metselaars/ timmerlieden) wordt een mechanische hefsteiger ingezet waar het materiaal dat nodig is gelijktijdig met de gevelbouwers (metselaars/ timmerlieden) omhoog wordt genomen.

Voor de gevelbouwers (metselaars/ timmerlieden) wordt een mechanische hefsteiger ingezet waar het materiaal dat nodig is gelijktijdig met de metselaars omhoog wordt genomen. De vliesgevel wordt vlakbij de bouwput maar toch op de daar voor bestemde opslag plaats gelost door de vrachtwagen. De kraan kan deze zo gemakkelijk oppikken en kan dan op de juiste plaats (steiger) worden geplaatst. De puien en dergelijke zijn al in de vliesgevel geplaatst zodat deze vanaf de vloer door de timmerlieden kunnen worden gesteld. Hier is dus ook minimale opslag voor nodig.

In de AB-fase worden de materialen die nodig zijn opgeslagen in de daarvoor bestemde containers en in de nissenhut. Zo blijft het droog wat nodig is voor materiaal gipsplaten en cement.

Materieellijst
Omschrijving                                                         Eenheid              Hoeveelheid

Bouwhekken                                                        st                            89
Bouwhek koppelingen                                          st                            178
Bouwhek blok                                                        st                            90
Elektrakabel                                                        st                            320
Waterslang                                                                                    320
Hoofdstroomvoorziening                            st                            1
Verdeelkast                                                        st                            49
Waterput                                                        st                            5
Waterpomp                                                        st                            12
Sjofel                                                                      st                            1
Afvalcontainer                                                        st                            4
Kipcontainer 1 m³ met zwenkwielen              st                            1
Schaftunit                                                        st                            4
Opslagcontainer                                          st                            3
Nissenhut                                                        st                            1
Heistelling                                                        st                            1
Hydraulische kraan                                          st                            1
Total station + statief                                          st                            1
Laser apparaat + statief                                          st                            1